Ingen zoom Zoom 110% Zoom 120%
Les mer

Engelsk på yrkesfag


Engelsk på yrkesfag bør ses i sammenheng med elevenes programfag. Læreplan i engelsk har 7 av 27 kompetansemål for Vg1STF/Vg2YF som spesifikt inneholder frasen «knyttet til eget utdanningsprogram», men det er fullt mulig å arbeide yrkesrettet og relevant med andre deler av læreplanverket.

Et tett samarbeid mellom engelsklærer og programfaglærer, der planlegging skjer ut fra fagenes kompetansemål, vil kunne bidra til at elevene opplever en mer helhetlig opplæring. Denne opplæringen kan foregå gjennom store og små tverrfaglige prosjekt, eller det kan jobbes parallelt med tema relevant for begge fag.

Vi har her samlet ressurser og ideer til undervisningen, for en stor del utarbeidet av engelskfagets *FYR-koordinatorer og lærere i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Du finner:

  • Eksempler på undervisningsopplegg, de fleste tverrfaglige, med kompetansemål fra engelsk- og yrkesfaget, organisert etter yrkesfagenes utdanningsområder eller som programfaguavhengige opplegg (se menyliste)
  • Lyttetekster med yrkesfaglig innhold, transkripsjon og tilhørende ressursark
  • Filmressursen Fabulous Films som har korte sammendrag, angir temaer, grad av relevans og eksempler på dekkende kompetansemål fra engelsk og ett eller flere yrkesfag. Til flere av filmene er det utarbeidet undervisningsopplegg
  • Ressurshefte: TA GREP! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk
  • Metodiske tips til undervisningen (fokus på lesing, muntlig ferdighet, ordinnlæring)
  • Andre ressurser: eksempler på samarbeid med næringsliv, organisering på skolene, relevante ressurser fra Skrivesenteret og Lesesenteret, NDLA, forskning, lenker til f. eks Webster Visual Dictionary, m.m.

Ressursene kan benyttes fritt og deles med andre.

*FYR står for Fellesfag, Yrkesretting og Relevans, aktualisert gjennom Forskrift til opplæringslova (kap.1, § 1-3.): «Opplæringa i fellesfaga skal vere tilpassa dei ulike utdanningsprogramma». Fremmedspråksenteret har hatt ansvar for engelskfaget i FYR-prosjektet (2011-2017), og sammen med Matematikksenteret, Skrivesenteret, Lesesenteret og Naturfagsenteret bidratt til gjennomføringen av prosjektet i samarbeid med Utdanningsdirektoratet. Selv om satsingsperioden nå er avsluttet, fortsetter arbeidet. Mer informasjon om FYR, Rammeverk for FYR-prosjektet og Sluttrapport til Kunnskapsdepartementet, finnes på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Aktiviteter før lesing Aktiviteter under lesing Aktiviteter etter lesing

Vår visjon


Økt interesse for språk!
Økt motivasjon for språklæring!
Økt kvalitet i opplæringen!
Bedre ferdigheter i mange språk!
Oppdatert av Karin Dahlberg Pettersen 12.06.2018 - Ved feil/mangler - kontakt: Webmaster Fremmedspråksenteret